
 1 

Date published: Monday, February 4th, 2012 
Latest update:  

 
 

APPENDIX 13 
 

GOVERNMENT FUNDED ABC TV & RADIO NETWORK 
AND OTHER MAINSTREAM AUSTRALIAN MEDIA 

 
 

This document is part of, and intended to be read in conjunction with, 
all parts of and appendices to the document entitled CSIROh! 

 
 
 
Definitions 
 
Please refer to Appendix 1d for definitions of the words science, scientist, scientific, 
corruption, lie, fraud and propaganda. 
 
 
Introduction 
 
Another taxpayer-funded organisation with a previously strong reputation for serving 
Australians has become an advocate for the government’s climate policy: the Australian 
Broadcasting Corporation, ABC. 
 
Firstly, I acknowledge many fine people, past and present involved in Australia’s ABC TV 
and Radio networks. Those people provide an essential service, sometimes under trying 
circumstances. Their dedication to the nation, to Australians, to their listeners and 
viewers and to providing high quality entertainment and reliable information is 
acknowledged and appreciated. 
 
Sadly those many fine people are betrayed by a cultural bias lending itself to political 
advocacy. That is illustrated in broadcasts on global warming (aka climate change). 
 
The ABC has been heavily biased toward consulting government-funded academics 
advocating the government’s position and broadcasting their comments. Sceptic 
scientists have complained that even when they’ve made themselves available the ABC 
has spurned them in favour of advocates misrepresenting climate and science. 
 
The ABC has given rare glimpses of reality. For example, during its special program 
entitled I Can Change Your Mind About Climate Change broadcast on Thursday, April 
26th, 2012 the ABC referred to climate change as a “bubble”. Statistics from analysis of 
that program though confirm the bias. 
 
 



 2 

Analyses of sample ABC-TV programs 
 
 
1. ABC-TV’s QandA program, Climate Debate, broadcast Thursday, April 
26th, 2012: 
http://www.abc.net.au/tv/qanda/txt/s3487316.htm 
 
My annotated analysis in Appendix 13c is available here: 
www.conscious.com.au/docs/new/13c_AppendixQandAClimateDebateWorking.pdf 
 
Analysis of the transcript reveals the following: 

 Questions based on, or about or sympathetic to or implying human CO2 as 
causation of global warming = 5 

 Questions neutral = 4 

 Questions based on, or about or sympathetic to or implying scepticism that 
human CO2 caused global warming = 1 

 Statements from supposed experts in the audience supporting or sympathetic to 
taking action to cut human CO2 = 3 

 Statements from supposed experts in the audience demonstrating neutrality. = 1 

 Statements from supposed experts in the audience opposing or sympathetic to 
opposing action to cut human CO2 = 0 

 Statement from ABC attributing or implying scientific authority to a position= 3  
(all supported human CO2 as causation, contrary to empirical scientific evidence) 

 Transcript error by ABC = 1 
 
Of perhaps greater significance than the imbalance of questions was their sequencing. 
Before allowing the first question doubting human causation, four questions supporting 
or implying the notion of cutting human CO2 were asked. As were two neutral questions 
and all three experts in the audience consulted. This would be the tactic of someone 
attempting to form audience opinions by excluding contrary views until the audience 
perceives overwhelming support for the desired opinion; 
 
Questions aired on ABC’-TV’s QandA are submitted prior to the program and selected by 
ABC-TV. 
 
Please consider the following: 

 Sceptics were supposedly represented by a retired conservative politician and a 
large mining billionaire who fits the incorrect and outdated caricature of mining. 
With both lacking scientific qualifications and detailed knowledge in climate 
science, was the ABC falsely positioning sceptics as not being scientific? 

 Advocates of climate alarm were represented by an attractive young activist and 
by the Chief Executive of CSIRO, portrayed as being strong on climate science. Yet 
the ABC has apparently failed to do its due diligence since CSIRO lacks any 
empirical evidence or logical scientific reasoning for its climate advocacy 
supporting the government; 

http://www.abc.net.au/tv/qanda/txt/s3487316.htm
http://www.conscious.com.au/docs/new/13c_AppendixQandAClimateDebateWorking.pdf


 3 

 Advocates of alarm on the panel were effectively swelled by two members of the 
audience in prime position with at least one already ‘miked-up’: Matthew 
England, Director of UNSW Climate Change Research Institute and Matthew 
Wright, Executive Director of Beyond Zero Emissions. They effectively made a 
panel of four alarmists including two (2) presented as scientists; 

 Yet both supposed scientists (Matthew England and Megan Clark) have seriously 
misrepresented climate and science. In their written responses to my requests 
both have failed to provide any empirical evidence or logical scientific reasoning 
for their climate advocacy supporting the government that funds them; 

 The program billed as a ‘Climate Debate’ opened and continued as a debate about 
alternative energy on the clear assumption that CO2 production needs to be cut. 
One position was reinforced in the first quarter of the supposed climate debate. 
The groundwork was established, the verdict enshrined. 

 Why did ABC-TV fail to provide any opportunity for a sceptical scientist to 
participate and comment? Why did ABC-TV rely on, and broadcast the advice of 
Matthew England a mathematician who works and/or promotes on unvalidated 
computerised numerical models rather than a real-world climate scientist? 

 

Despite ABC-TV’s biased slant and sequence, the ABC’s unscientific poll results before 
and after the program was aired revealed increased doubt and scepticism. 
 
One wonders who advises Tony Jones on climate. Consider this revelation about Tony 
Jones’ citing of vulcanologist Gerlach in ABC-TV’s Lateline program broadcast on 
December 15th, 2009: 
http://geologist-1011.mobi/ 
 
 
Note: In the associated preceding ABC-TV program entitled “I Can Change Your Mind 
About Climate”, climate activist Anna Rose refused to debate Marc Morano a 
distinguished sceptic and accomplished political staffer who even the ABC credits as, 
quote: "the man credited with bursting the climate belief bubble in the US.” 
http://www.youtube.com/watch?v=yGYW7IEIirk 
 
Mark Morano’s biography as it relates to climate is summarised here: 
www.conscious.com.au/docs/new/1306_MarcMorano.pdf 
 
He’s an award-winning journalist acknowledged for his balanced coverage of climate 
science and his thorough and amazingly quick recall of facts. Perhaps that’s the reason 
Anna Rose refused to debate him and chose instead to imply unfounded smears. No one 
from the ABC held her accountable? 
 
That seems to be a tactic of advocates of climate alarm: make claims and then avoid 
scrutiny. 
 
Given that on ‘QandA’ she cites the scientifically and economically discredited and 
dubious Stern Report one can understand why she refuses to debate Marc Morano. He’s 

http://geologist-1011.mobi/
http://www.youtube.com/watch?v=yGYW7IEIirk
http://www.conscious.com.au/docs/new/1306_MarcMorano.pdf


 4 

famous for his comprehensive command of global warming (aka climate change) facts 
and his clear presentation. 
 
Anna Rose has close ties with GetUp!, a socialist movement reportedly heavily funded by 
the union movement, supportive of the ALP and reportedly with ties to similar 
organisations funded by George Soros actively pursuing global governance of his design. 
 
Jim Simpson from the grass-roots volunteer organisation Climate Realists of Five Dock 
was in the audience. He witnessed what he saw as segregation of the audience by the 
ABC in an apparent attempt to manipulate viewers’ perceptions of studio audience 
reactions. Comments from his email dated May 2nd, 2012 to journalist Miranda Devine 
are copied and pasted here: 
www.conscious.com.au/docs/new/1307_JimSimpson.pdf 
 
 

http://www.conscious.com.au/docs/new/1307_JimSimpson.pdf


 5 

2. ABC-TV’s Catalyst program, ‘Science Under Siege’ broadcast Thursday, 
September 8th, 2011 
 
Broadcast Thursday, September 8th, 2011 barely a month before parliament’s vote on the 
carbon dioxide tax. 
 
http://www.abc.net.au/catalyst/stories/3313559.htm 
 
Analysis of the transcript is in Appendix 13f available here: 
www.conscious.com.au/docs/new/13f_AppendixCatalystTranscriptWorking.pdf 
 
Analysis of statements made during the program: 

 ABC endorsing or implicitly endorsing cutting human CO2 as causation of global 
warming = 4 

 ABC statement sceptical of, or implying scepticism that, human CO2 caused 
global warming = 0 

 Statements from supposed experts advocating or portrayed as supportive of the 
stance to cut human CO2 = 12 

 Statements from supposed experts demonstrating neutrality. = 0 

 Statements from supposed experts opposing action to cut human CO2 = 3 

 Meaningless or unscientific claim driving misrepresentations = 2 

 Statement from ABC attributing or implying scientific authority to a position or 
omitting and/or misrepresenting reference to strong sceptical point = 12 

 
Based on my analysis, my conclusion is that the ABC took sceptic statements out of 
context and used statements by taxpayer-funded advocates of the government’s position 
without checking their underlying science or credentials. Catalyst’s script was 
disparaging toward skeptics. 
 
Consider the people ABC-TV uses to speak for science. Firstly, the implied portrayal of a 
political staffer as a scientist knowledgeable on climate is a new low even for the ABC. 
Refer to link below on Anna-Maria Arabia. 
 
Secondly, ABC-TV cites marine biologist Ove Hoegh-Guldberg who is funded by 
government, Greenpeace and WWF. In the program’s context he was implied to be a 
climate scientist. 
 
He previously broadcast misrepresentations about climate science and even science in 
his own field of marine biology: 
http://www.conscious.com.au/__documents/academic%20experts/ABC%20transcripta
.pdf 
His personal responses to my questions repeatedly failed to provide me in with empirical 
scientific evidence and logical scientific reasoning for his false claims about human CO2. 
 
The ABC gives the final say to that academic advocate for unfounded alarmism 
contradicting empirical science 

http://www.abc.net.au/catalyst/stories/3313559.htm
http://www.conscious.com.au/docs/new/13f_AppendixCatalystTranscriptWorking.pdf
http://www.conscious.com.au/__documents/academic%20experts/ABC%20transcripta.pdf
http://www.conscious.com.au/__documents/academic%20experts/ABC%20transcripta.pdf


 6 

 
Thirdly, ABC-TV cites comments by the Chief Scientist who has no empirical evidence or 
logical scientific reasoning as evidence of human causation of global warming. 
 
The ABC is correct in concluding that the climate debate is harming science’s credibility. 
Yet the ABC reverses reality. Academic advocates funded by government and 
misrepresenting science and climate are destroying science’s credibility. That is clear in 
the broader community 
 
There seems a deliberate or unconscious assumption that the science is as academic 
advocates decree and that skeptics are misguided and possibly corrupt. Whether the 
program is deliberate propaganda or a self-fulfilling confirmation of cultural bias within 
the ABC is debatable. Given its nature, it seems likely that the bias is premeditated.  
 
 



 7 

3. ABC-TV’s 4 Corners program, ‘The Carbon Wars’ Monday, September 
19th, 2012: 
 
ABC-TV’s ‘4 Corners’ program broadcast Monday, September 19th, 2011. 
http://www.abc.net.au/4corners/stories/2011/09/15/3318364.htm 
 
Analysis of the transcript is in Appendix 13g available here: 
www.conscious.com.au/docs/new/13g_Appendix4CornersTranscriptWorking.pdf 
 
A brief analysis of the ABC reporter’s words is presented below. TV’s powerful use of 
evocative images and emotion is omitted from this brief review. Neither are omissions 
included in the review. They can be powerful as revealed by ‘4 Corners’ conveying its 
endorsement that human CO2 caused global warming by omission. In these and other 
ways the following analysis vastly understates the program’s bias. 
 
 
Summary of analysis of ABC reporter’s statements on Four Corners: 
 
ABC endorsing or implicitly endorsing cutting human CO2 = 6 
 
Casting aspersions by association = 3 
 
Meaningless or unscientific claim driving misrepresentations = 2 
 
Transcript errors = 13. 
 
 
The ABC’s repeated false and unfounded assumptions 
 
Implicit repeatedly in the ‘4 Corners’ broadcast is the false assumption that human CO2 
will cause supposedly catastrophic global warming at some future unspecified date. 
 
Yet, with massive ABC resources why has no ABC journalist got to the core of this issue 
and reported on it publicly? Why then does the ABC implicitly reinforce the false claim 
that contradicts empirical science? 
 
The ‘4 Corners’ broadcast is based on a second false assumption that claims about 
human CO2 causing warming are scientifically sound. Yet has any ABC journalist 
investigated massive systemic corruption of climate science? 
 
Why does the ABC allow Ian Chubb to imply endorsement of the science by national 
academies yet not check and expose his false claim? He knows about the Inter Academy 
Council’s damning report doesn’t he? If not why not? If so, why is he making claims 
about 32 national academies hijacked by the debate? Why has the ABC apparently not 
done its research? Why, by failing to do its due diligence has the ABC endorsed falsities 
and corruption of science? 
 

http://www.abc.net.au/4corners/stories/2011/09/15/3318364.htm
http://www.conscious.com.au/docs/new/13g_Appendix4CornersTranscriptWorking.pdf


 8 

Refer to comments on the office of Chief Scientist elsewhere in this report, particularly 
Appendix 8. 
 
Thirdly, the ABC has given massive predominance to academic advocates of alarm, all 
funded directly or indirectly by government. Prominent sceptic scientists have said that 
it is difficult for them to arrange even a hearing on the ABC. 
 
‘4 Corners’ relied on a government-funded chemical engineer Will Steffen as a climate 
scientist. It relied on the Chief Scientist Ian Chubb who contradicts empirical science. It 
relied on Chris Dunstan from UTS Institute for Sustainable Futures. 
 
Why did the ABC fail to interview any sceptic scientist? Why did it not ask in the 
broadcast an electricity generator executive for comment on the effect of mandated 
renewable energy targets on electricity prices? 
 
Fourth, although Alan Jones’ public comments about the Prime Minister are harsh, why 
did the ABC fail to scrutinize his basic point being Julia Gillard’s contradiction of science 
and Nature, quote: “It is absolutely laughable. The woman's off her tree”. 
 
Fifth, one wonders when ABC journalists will get the point. If they bothered to consult 
the protesters opposing the carbon dioxide tax they would learn a few fundamental facts 
including: 

 Many of these protesters have never before protested publicly about anything. 
They are far from radical. They are justifiably deeply upset; 

 Protesters have largely done their homework and come to their conclusion that 
climate science is corrupted and being destroyed. They are deeply upset about 
Julia Gillard breaking her promise and the contradictions, misrepresentations 
and broken promises and assurances from government ministers and media; 

 Many are from Eastern Europe and understand first-hand the signs of totalitarian 
government and massive government control. 

 
The ABC’s broadcast proved their conclusions to be sound. 
 
Why did the ABC cast aspersions by associating the protesters with minority groups? 
 
Sixth, ‘4 Corners’ made much of death threats against scientists and used this to carry 
multiple messages to the public. Requests of ANU scientists made under Freedom of 
Information regulations were denied and then received after appeal. The actual emails 
revealed those threats to be dubious: 
http://www.quadrant.org.au/blogs/doomed-planet/2012/05/death-threat-fictions 
And: 
http://www.quadrant.org.au/blogs/doomed-planet/2012/05/death-threat-emails 
And: 
http://www.dailytelegraph.com.au/carbon-threat-cold-as-claim-years-old/story-
fn6b3v4f-1226071921368 
The latter was published three months before the ‘4 Corners’ program broadcast. 
 

http://www.quadrant.org.au/blogs/doomed-planet/2012/05/death-threat-fictions
http://www.quadrant.org.au/blogs/doomed-planet/2012/05/death-threat-emails
http://www.dailytelegraph.com.au/carbon-threat-cold-as-claim-years-old/story-fn6b3v4f-1226071921368
http://www.dailytelegraph.com.au/carbon-threat-cold-as-claim-years-old/story-fn6b3v4f-1226071921368


 9 

Has the ABC retracted its broadcast statements and claims? Why did the ABC not 
include balanced coverage of the claims? 
 
Have ABC journalists investigated the claims? Has the ABC considered why ordinary 
citizens, mostly of mature age and not prone to violence, become angry and defiant? 
 



 10 

4. ABC-TV’s Media Watch program 
 
Declaration of association: I am the voluntary Project Leader of a non-profit 
organisation, The Galileo Movement. The founders invited Alan Jones to be the 
organisation’s voluntary Patron. 
 
In conducting my analyses of Media Watch’s comments I did so independently and 
without ever discussing my analysis or objectives with the personalities that are the 
subjects of Media Watch’s programs listed below. 
 
ABC-TV’s Media Watch program purports to provide an independent and impartial 
analysis of media programs. Analysis of two programs dealing with climate reveals 
Media Watch’s Jonathan Holmes to be far from objective. He contradicts empirical 
science to subtly yet powerfully advocate the unscientific view that human CO2 caused 
global warming (aka climate change). 
 
Analysis of two Media Watch programs reveals them, in my opinion to be blind 
misrepresentations of climate sceptics and blind defence of misrepresentations by 
climate alarm advocate David Karoly. 
 
Analysis of two Media Watch programs discussing climate are available 
here: 
www.conscious.com.au/docs/new/13d_AppendixMediaWatchTranscriptMarch2011.pdf 
And here: 
www.conscious.com.au/docs/new/13e_AppendixMediaWatchTranscriptMay30-
2011.pdf 
 
Watch the programs, read the transcripts, review my analyses and comments and then 
decide for yourself. 
 
Analysis of Media Watch program broadcast on March 21st, 2011 reveals 
statements classified as: 
 

 Contradicting empirical evidence and/or facts = 17 

 Directly or implicitly denigrating those taking a sceptic position = 12 

 Citing independent scientists = 0 

 Citing ‘scientists’ funded by government and/or in government positions = 7 
 
For reasons explained below, this analysis is indicative, not exact. 
 
My analysis omits comment about accurate statements by commercial radio presenters 
that seem to be presented or implied by Media Watch as erroneous. 
 
My analysis omits mention of the basic premises underlying Media Watch’s 
presentation. Those premises are difficult to encapsulate. Yet viewing this Media Watch 
episode I conclude that it seeks to skillfully denigrate commercial radio station hosts 
skeptical of government’s position and lends powerful yet unfounded implied support to 

http://www.conscious.com.au/docs/new/13d_AppendixMediaWatchTranscriptMarch2011.pdf
http://www.conscious.com.au/docs/new/13e_AppendixMediaWatchTranscriptMay30-2011.pdf
http://www.conscious.com.au/docs/new/13e_AppendixMediaWatchTranscriptMay30-2011.pdf


 11 

reinforce scientists funded by government and/or contradicting empirical science. 
 
Media Watch’s presenter is accomplished at stating words in ways that cleverly convey 
an intent and message that is the opposite of the show’s script. Jonathan Holmes’ 
sarcasm is well known. This is difficult to capture in an analysis of transcript words. The 
numbers above understate Media Watch’s bias. 
 
 
Analysis and Comments: 
 
Media Watch sarcastically seems to imply talkback radio hosts are misrepresenting 
arithmetic. Yet their arithmetic is essentially correct and reasonable as a way of 
meaningfully conveying simple yet seemingly complex figures to a wide audience. It’s 
telling and noteworthy that instead of refuting comments by his targets Jonathan 
Holmes uses sarcasm to imply ridicule. 
 
Jonathan Holmes’ article could easily be seen as his attempt to reinforce the unscientific 
myth that human CO2 caused Earth’s latest global atmospheric warming by implying 
that talkback radio hosts have got it wrong. Yet empirical science and logical scientific 
reasoning supports the talkback radio hosts’ position. They likely arrived at the position 
using empirical scientific data and reasoning. In doing so they join thousands of 
scientists worldwide. 
 
It seems clear from discussions at various rallies around Australia that talkback radio 
listeners are relying on AM radio to discuss empirical science. Many listeners have given 
up on the bias they perceive on the ABC and in the Fairfax press and the apathy 
demonstrated by commercial TV networks’ news reports. 
 
Consider the academics consulted by Media Watch. Media Watch does not disclose the 
funding of academics it cites. 
 
Matthew England is a mathematician who works on computerised numerical models 
and contributes to the UN IPCC. The organisation of which he is a co-Director receives 
federal government funding. Additionally he’s on the Science Advisory Panel to Tim 
Flannery’s Climate Commission. For that he’s paid directly by the federal government. 
His statement cited by Media Watch starts with a vague general statement, moves on to 
convey unfounded precision and then contradicts empirical science to assert an 
unfounded quantity implied to be reliable. Yet it is implausible, unfounded and 
contradicts empirical science and laws of science. He omits to declare his conflict of 
financial interests. 
 
Steven Sherwood is Matthew England’s co-Director and benefits indirectly from federal 
government funding. His statement about volcanic sources of CO2 contradicts eminent 
scientists in other fields and appears to make concrete a measure that is noted by many 
scientists to be difficult to estimate and highly variable. 
 



 12 

Michael Ashley supports Matthew England’s flawed and unscientific logic contradicting 
empirical science and laws of science. His statement is based it seems on the flawed and 
false assumption that CO2 sinks are saturated when science and Nature reveal they are 
temperature dependent. Atmospheric CO2 levels are determined by balancing oceanic 
CO2 and partial pressure of atmospheric CO2. 
 
Does academic Michael Ashley benefit directly or indirectly from federal government 
funding? 
 
David Karoly has repeatedly misrepresented climate science in broadcasts across 
Australia through ABC TV and radio networks. Andy Pitman’s background is in 
computer modelling. Will Steffen is a chemical engineer. Government funds all. 
Nowhere does Media Watch mention this. 
 
Why does Media Watch imply by assumption that their work can be relied upon when in 
reality the work of David Karoly, Will Steffen, Andy Pitman and Matthew England on 
climate is highly dubious and hotly contested by eminent scientists who work in the real 
world of science worldwide? 
 
Why does the ABC repeatedly accept and spread false statements by alarmist academics 
funded by government? What are the ABC’s motive and intent? 
 
Has Media Watch ever held Tim Flannery accountable for his many false statements 
misrepresenting climate and science or for his many contradictions and failed doomsday 
forecasts? 
http://www.heraldsun.com.au/opinion/climate-of-dissent-being-punished/story-
e6frfifx-1226500249819 
 
Why were Ian Plimer and Bob Carter apparently not given an opportunity to comment? 
Why were they not given an opportunity to respond to their critics? 
 
It’s encouraging that so many commercial broadcasters have done their homework and 
seen through the climate con. 
 
It raises an obvious question: how can so many talkback radio hosts sneered at by 
Jonathan Holmes get it right yet the ABC funded by federal government repeatedly get it 
so wrong? Why are the large investigative journalistic resources of the ABC seemingly 
impotent? 
 
Why is Chris Smith ridiculed for supporting a people’s revolt? If he avoided doing his job 
supporting his listeners the truth would not have emerged. Or is Media Watch ridiculing 
Chris Smith because he is effective? 
 
Why does Media Watch imply that by being in apparently independent agreement, so 
many commercial radio station hosts have got it wrong? Yet in reality they got it right? 
The hosts’ are rightly upset about the misrepresentation of science by the political and 
unscientific campaign pushing human CO2 as a cause of climate change. 

http://www.heraldsun.com.au/opinion/climate-of-dissent-being-punished/story-e6frfifx-1226500249819
http://www.heraldsun.com.au/opinion/climate-of-dissent-being-punished/story-e6frfifx-1226500249819


 13 

 
Why is Media Watch implying that Fairfax radio stations are not balanced without 
commenting that Fairfax newspapers are widely regarded as biased to the other side? 
Could it be that commercial radio is serving the needs of a large group of Australians 
currently disregarded by ABC TV and radio networks heavily skewed to promoting 
unfounded climate alarm? Could it be that commercial radio is fulfilling a need created 
by the ABC’s bias? 
 
A summary of Media Watch’s uninformed position is the question Jonathan Holmes 
asks, quote: “what does Ross Garnaut know?” Indeed, if Media Watch and the ABC had 
done its due diligence, the Australian public would know that on the topic of climate 
economist Ross Garnaut knows little about climate and seriously misrepresents science, 
climate, humanity and Nature. It’s a pity that Jonathan Holmes had not investigated the 
questionable environmental credentials of Ross Garnaut as unearthed by ABC-TV’s ‘7:30 
Report’. Please refer to my letter to Ross Garnaut referenced elsewhere in this report. 
http://www.conscious.com.au/__documents/GarnautMarch2011.pdf 
 
 
Analysis of Media Watch program broadcast on May 30th, 2011 reveals 
statements classified as: 
 

 Directly or implicitly denigrating those taking a sceptic position = 8 

 Contradicting empirical scientific evidence and/or facts* = 8 

 Citing ‘scientists’ funded by government and/or in government positions = 1 

 Citing independent scientists = 0 

 Personal value judgment = 12 
*These do not include David Karoly’s many false statements. 
 
Analysis of Media Watch program broadcast on May 30th, 2011 is available 
here: 
 
www.conscious.com.au/docs/new/13e_AppendixMediaWatchTranscriptMay30-
2011.pdf 
 
Media Watch’s statements and startling omissions point to it being extremely biased.  
My analyses are provided so readers can watch the program, read the transcript and 
assess my analysis for themselves. 
 
David Karoly once again fails to provide any empirical scientific evidence that human 
CO2 caused Earth’s latest modest cyclic global ATMOSPHERIC warming that ended in 
1998. Yet he falsely purports to provide such evidence. In doing so I conclude that yet 
again he misrepresents climate, science and Nature. Check and decide for yourself. 
 
Jonathan Holmes’ comments seem to assume that advocates of human causation of 
climate change are correct and that those who disagree are not only wrong, they are 
seemingly mischievous and/or incompetent and/or dishonest. 
 

http://www.conscious.com.au/__documents/GarnautMarch2011.pdf
http://www.conscious.com.au/docs/new/13e_AppendixMediaWatchTranscriptMay30-2011.pdf
http://www.conscious.com.au/docs/new/13e_AppendixMediaWatchTranscriptMay30-2011.pdf


 14 

Significant facts unearthed by Alan Jones seem to be ignored and/or downplayed and/or 
ridiculed by Jonathan Holmes. Those facts include: 

 David Karoly’s failure to provide empirical scientific evidence for his core claim 
that human CO2 is warming Earth’s atmosphere; 

 David Karoly’s apparent conflict of interest in being paid by the government 
whose policy he advocates. 

 
Why does Jonathan Holmes seem to simply accept David Karoly’s many mistakes and 
false statements contradicting empirical scientific evidence? Why does Jonathan Holmes 
ignore aspects in the interview that contradict or present alternative views to those he 
raises? Why does Jonathan Holmes legitimise David Karoly’s views and claims despite 
the fact that those claims contradict empirical science and/or contradict reality or 
material facts? 
 
Why does Jonathan Holmes take Alan Jones’ statements out of context—particularly 
when David Karoly clearly understood and confirmed the context of Alan Jones’ 
statements? Is it to misrepresent Alan Jones’ statements? 
 
Why are Jonathan Holmes’ errors so heavily slanted one way in favour of David Karoly 
and against Alan Jones? Why is Jonathon Holmes allowed by the ABC to be an advocate 
for one position in contradiction of empirical scientific evidence? 
 
Alan Jones has challenged senior Liberal party leaders for their unscientific Direct 
Action policy contradicting empirical science and based on orchestrated corruption of 
climate science. 
 
He has interviewed and challenged academics and politicians advocating cutting human 
CO2. None have given him any empirical scientific evidence or logic that human CO2 
caused Earth's latest modest cyclic global ATMOSPHERIC warming that ended in 1998. 
Statements by some have contradicted empirical scientific evidence yet on that Jonathon 
Holmes falls silent. Why? 
 
Over decades of broadcasting, Alan Jones’ has been found to have made only two 
accuracy breaches. An interview of the Australian Communications and Media Authority 
(ACMA) Chairman Chris Chapman by ABC reporter Matthew Carney was broadcast on 
Friday, June 5th, 2012 is revealing. It’s available here: 
http://www.abc.net.au/news/2012-06-15/shock-jock-guilty-of-accuracy-
breaches/4073322 
 
ACMA’s Chairman rightly dismisses the ABC’s claim that two breaches over a, quote: 
“number of years” and quote: “not a systemic breach”. He says, quote: “there have been 
very few breaches by Alan Jones over the years”. He says, quote: “we’ve found over the 
last several years two accuracy breaches across a very significant number of hours of 
live broadcasting.” And: “Our (ACMA) assessment is … qualitatively different to the one 
you (Matthew Carney, ABC) just put to me.” 
 

http://www.abc.net.au/news/2012-06-15/shock-jock-guilty-of-accuracy-breaches/4073322
http://www.abc.net.au/news/2012-06-15/shock-jock-guilty-of-accuracy-breaches/4073322


 15 

In each of the Media Watch programs listed above Jonathan Holmes has made more 
than two errors. That is despite Media Watch having the luxury of being able to prepare 
a script at its leisure outside the rigours of talkback radio. Given that Media Watch’s 
errors seem to be all, or largely one way and in support of climate alarm one could easily 
conclude that the ABC’s errors are indeed systemic. 
 
My formal complaint dated to the ABC over its broadcasting of biologist Professor Ove 
Hoegh-Guldberg’s many misrepresentations of climate science revealed that the ABC 
does not take responsibility for the statements of its guests. I conclude that the ABC does 
not investigate such complaints as a component of deciding whether or not to interview 
the same person again in future. If my conclusion is correct it indicates that the ABC 
takes little or no responsibility for the veracity of claims made by those it chooses to 
interview and whose views it broadcasts. 
 
Consider reports provided here: 
http://joannenova.com.au/2012/03/jennifer-marohasy-and-abcs-mediawatch-tribal-
warfare/ 
Here: 
http://jennifermarohasy.com/2012/03/media-watch-under-scrutiny-2/ 
Here: 
http://abcnewswatch.blogspot.com.au/2012/03/murray-gate-some-questions-for-
media.html 
And here: 
http://bunyipitude.blogspot.com.au/2012/03/rum-lot-at-media-watch.html 
 
All raise serious issues about the purpose, tactics and ethics of Media Watch. 
 
Question 15 at the second link raises issues about productivity and value for money. As a 
management consultant I wonder whether it raises issues about the opportunity for staff 
to be idle and mischievous? 
 
It’s ironic that Media Watch pretends to hold commercial media accountable. 
Commercial broadcasting has to deal with ACMA, an independent body. Commercial 
broadcasting has to deal with audiences having choice and deserting those who fail to 
meet audience needs and expectations. As Fairfax newspapers are discovering. 
 
Who holds the ABC and Media Watch accountable? A toothless tiger? 
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/press-and-abc-polar-
opposites-in-complaints-arena/story-e6frgd0x-1226298595034 
 
Not quite because on Saturday, September 29th, 2012 The Australian newspaper 
published an article entitled “Media Watch breached ABC code: ACMA:  
http://www.theaustralian.com.au/media/media-watch-breached-abc-code-acma/story-
e6frg996-1226483794991 
 
The Weekend Australian newspaper editorial dated Saturday, May 26th, 2012 and 
entitled makes clear and accurate comment about Media Watch, quote: “… the program 

http://joannenova.com.au/2012/03/jennifer-marohasy-and-abcs-mediawatch-tribal-warfare/
http://joannenova.com.au/2012/03/jennifer-marohasy-and-abcs-mediawatch-tribal-warfare/
http://jennifermarohasy.com/2012/03/media-watch-under-scrutiny-2/
http://abcnewswatch.blogspot.com.au/2012/03/murray-gate-some-questions-for-media.html
http://abcnewswatch.blogspot.com.au/2012/03/murray-gate-some-questions-for-media.html
http://bunyipitude.blogspot.com.au/2012/03/rum-lot-at-media-watch.html
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/press-and-abc-polar-opposites-in-complaints-arena/story-e6frgd0x-1226298595034
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/press-and-abc-polar-opposites-in-complaints-arena/story-e6frgd0x-1226298595034
http://www.theaustralian.com.au/media/media-watch-breached-abc-code-acma/story-e6frg996-1226483794991
http://www.theaustralian.com.au/media/media-watch-breached-abc-code-acma/story-e6frg996-1226483794991


 16 

remains predictably jaundiced in its views and is increasingly being seen, under 
current host Jonathan Holmes, as the in-house enforcer of ABC orthodoxy.” 
And, quote: “The greater concern is that Media Watch and other elements of the ABC 
are captives to groupthink on crucial issues such as climate change” 
http://www.theaustralian.com.au/opinion/editorials/media-watch-keeps-an-eye-out-
for-abc-heretics/story-e6frg71x-1226367389119 
 
On May 19th, 2012 The Australian made further disclosures and comments about Media 
Watch in an article entitled ABC 'climate death threats' reports undermined, quote: 
“The Weekend Australian's editor, Nick Cater, said: "Media Watch's flaw is that it is 
vulnerable to capture by its presenters' pet obsession. Jonathan Holmes has taken a 
neutral stance on most issues, but on climate change he has clearly fallen victim to ABC 
group think.” 
http://www.theaustralian.com.au/media/abc-climate-death-threats-reports-
undermined/story-e6frg996-1226360656074 
 
 
I conclude that Media Watch’s comments are heavily biased in advocating cuts to human 
CO2 output. Media Watch makes unfounded misrepresentations of climate, the climate 
debate and participants in that public debate. Is any regulator holding the ABC to 
account? 
 

http://www.theaustralian.com.au/opinion/editorials/media-watch-keeps-an-eye-out-for-abc-heretics/story-e6frg71x-1226367389119
http://www.theaustralian.com.au/opinion/editorials/media-watch-keeps-an-eye-out-for-abc-heretics/story-e6frg71x-1226367389119
http://www.theaustralian.com.au/media/abc-climate-death-threats-reports-undermined/story-e6frg996-1226360656074
http://www.theaustralian.com.au/media/abc-climate-death-threats-reports-undermined/story-e6frg996-1226360656074


 17 

5. Robyn Williams and his The Science Show, ABC-Radio 
 
Robyn Williams presents a show purporting to discuss science. Although his program 
has broadcast many unfounded claims that human CO2 caused global warming (aka 
climate change), he has never presented evidence to support such claims. There is no 
such evidence because his claim contradicts empirical scientific evidence. 
 
Why does the ABC’s Science Show host repeatedly contradict empirical scientific 
evidence? Robyn Williams earned ridicule with his comment in 2007 that climate 
change could cause 100 metres of sea level rise by 2100 
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/war
ming_williams_exaggerates_again/ 
 
Journalist Andrew Bolt states, quote: “Robyn Williams, host of the ABC’s Science Show, 
is a shameless exaggerator of global warming”. According to Andrew Bolt’s research, 
Robyn Williams exaggerates, by 100 fold the claim of his own guest whom he cited as 
apparent ‘justification’ for his wild and unfounded claim. Robyn Williams exaggerates 
the unfounded claim of the corrupted UN IPCC by 169 times. 
 
He contradicts empirical data on actual sea level rises that reveal that rates of sea level 
rise are falling. Based on actual rates of rise over the last two decades, sea levels in 100 
years will be 3-5 centimetres higher, an inch or two. (Appendix 4a) 
http://www.galileomovement.com.au/docs/EvidenceForNoSeaLevelChange.pdf 
And: 
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378383912000154 
And: 
http://www.real-science.com/sea-level-data-corruption-worse-than-it-seems 
 
A recent episode of the Science Show broadcast on Saturday, November 24th, 2012 
understandably triggered many letters of protest in the media and outrage from people 
across the community: 
http://www.abc.net.au/radionational/programs/scienceshow/science-show-24th-
novemeber-2012/4381750 
And: 
http://joannenova.com.au/2012/11/breaking-skeptics-are-like-paedophiles-drug-robyn-
williams-abc-time-to-protest/ 
And: 
http://www.theaustralian.com.au/opinion/letters/sophistry-cannot-hide-corruption-of-
values-in-abc/story-fn558imw-1226544756203 
And: 
 
Perhaps an argument could be raised that the transcript’s words by themselves reveal 
that Robyn Williams is not equating skeptics (of the view that human CO2 caused 
warming) with paedophiles. Yet tone and context are often far more significant than 
mere words. Subtle intonation can reverse the meaning of phrases. The strength and 
hostility of reaction to his comments confirm that Robyn Williams managed in many 

http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/warming_williams_exaggerates_again/
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/warming_williams_exaggerates_again/
http://www.galileomovement.com.au/docs/EvidenceForNoSeaLevelChange.pdf
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378383912000154
http://www.real-science.com/sea-level-data-corruption-worse-than-it-seems
http://www.abc.net.au/radionational/programs/scienceshow/science-show-24th-novemeber-2012/4381750
http://www.abc.net.au/radionational/programs/scienceshow/science-show-24th-novemeber-2012/4381750
http://joannenova.com.au/2012/11/breaking-skeptics-are-like-paedophiles-drug-robyn-williams-abc-time-to-protest/
http://joannenova.com.au/2012/11/breaking-skeptics-are-like-paedophiles-drug-robyn-williams-abc-time-to-protest/
http://www.theaustralian.com.au/opinion/letters/sophistry-cannot-hide-corruption-of-values-in-abc/story-fn558imw-1226544756203
http://www.theaustralian.com.au/opinion/letters/sophistry-cannot-hide-corruption-of-values-in-abc/story-fn558imw-1226544756203


 18 

people’s view to associate skeptics with paedophiles. At the very least he manages 
without any justification to question the integrity, morals and ability of skeptics. 
 
Why is the ABC’s supposed science reporter working with and quoting Stefan 
Lewandowsky whose work has been revealed by experienced statistician Steve McIntyre 
as deeply flawed and hopelessly wrong? (Appendix 9) 
 
Why is ABC-Radio’s Science Show contradicting empirical scientific evidence? Why has 
it never presented any empirical scientific evidence and logical scientific reasoning 
proving human CO2 was responsible for Earth’s latest modest cyclic global atmospheric 
warming that ended in 1998? 
 
Robyn Williams’ behaviour as revealed by his own works leads to questions about the 
integrity, morality, ethics and competence of his work. 
 
On Saturday, December 20th, 2012 The Australian newspaper summarised the 
significance of Robyn Williams’ comments effectively, quote: “ 
Balanced coverage of contentious issues such as climate change is the very least we 
should expect from the ABC. Mr Newman is not the only listener who believes that the 
national broadcaster's imbalance is becoming more overt. The volume of 
correspondence to The Australian's Letters to the Editor section in recent weeks shows 
the corporation's coverage is widely mistrusted. Nor do we encourage the use of 
offensive language in debate; in our experience, arguments are more persuasive when 
made in simple, unadorned English.” 
http://www.heraldsun.com.au/news/the-abc-lets-itself-off-the-hook/story-e6frf7jo-
1226540718074 
 
The immediate past-Chairman of the ABC, Maurice Newman recently revealed that in 
his experience ABC coverage of climate is under the control of a clique, quote: “I retain a 
deep affection for the ABC. But, like the BBC, there are signs that a small but powerful 
group has captured the corporation, at least on climate change. 
It is up to the board and management to rectify this.” 
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/abc-clique-in-control-of-
climate/story-e6frgd0x-1226538612935 
 
Could it be that by stooping to such desperate tactics Robyn Williams is admitting that 
his position is unsound? If not, why does he not present empirical scientific evidence 
and logical scientific reasoning proving that HUMAN CO2 caused Earth’s latest modest 
cyclic global ATMOSPHERIC warming that ended in 1998? Given his contacts and the 
ABC’s reach, that should be easy, shouldn’t it? Why has he failed to do so in many years 
covering global warming? 
 
The most telling condemnation of the ABC is by its own repeated omissions: it has never 
presented any empirical scientific evidence and logical scientific reasoning for the claim 
it so cleverly, subtly and even outrageously peddles. 
 

http://www.heraldsun.com.au/news/the-abc-lets-itself-off-the-hook/story-e6frf7jo-1226540718074
http://www.heraldsun.com.au/news/the-abc-lets-itself-off-the-hook/story-e6frf7jo-1226540718074
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/abc-clique-in-control-of-climate/story-e6frgd0x-1226538612935
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/abc-clique-in-control-of-climate/story-e6frgd0x-1226538612935


 19 

In my brief exchange of emails with Robyn Williams in March 2010 I provided him with 
detailed evidence of corruption of climate science. His responses were telling: he 
requested that I cease on the basis that he receives many emails each day. Where in 
Robyn Williams’ behaviour is the journalist’s curiosity and desire to uphold integrity? 
Does Robyn Williams condone and rely upon corruption of climate science? 
 



 20 

6. Dr. Karl Kruszelnicki, ABC Science 
 
Dr. Karl Kruszelnicki’s broadcasts on ABC purport to discuss science. Although his 
broadcasts include many unfounded claims that human CO2 caused global warming 
(aka climate change) there is no evidence to support such claims. 
 
Why does the ABC’s Science Show host repeatedly contradict empirical scientific 
evidence?  
 



 21 

7. Personal experiences with ABC reporter Wendy Carlisle 
 
On June 21st, 2011 I received an email (through my website) from ABC reporter Wendy 
Carlisle. My reply was prompt and advised that due to my 93 year old mother being 
taken to hospital I could be called the next day. 
 
Subsequent events are discussed in my analysis of the transcript of Wendy Carlisle’s 
program ’Background Briefing’ in Appendices 13a and 13b available here: 
www.conscious.com.au/docs/new/13a_AppendixABCBackgroundBriefingWorkingTrans
cript.pdf 
 
www.conscious.com.au/docs/new/13b_AppendixABCBackgroundBriefingNotes.pdf 
 
My analysis includes frank views of others personally involved with Wendy. From my 
analysis I conclude that Wendy Carlisle engaged in propaganda supporting the 
government’s position while avoiding her responsibility to investigate facts given her on 
pervasive corruption of climate science that underpins the government’s position. I 
conclude that she seemed intent on smearing prominent climate realists. 
 
I conclude that Wendy Carlisle seems to: (1) avoid discussion on empirical science; (2) 
avoid discussion on massive documentation of corruption in climate science that is the 
basis of federal government and UN IPCC positions; (3) is preoccupied with the mining 
industry; (4) is intent on smearing those sceptical of the government’s position and/or 
having a different view; (5) fails apparently to hold advocates of the government’s 
position accountable for their false claims and conflicts of financial interest while (6) 
subjecting climate realists to unwarranted scrutiny of personal affairs in an apparent 
attempt to discredit realists. 
 
I conclude that in presenting her ‘Background Briefing program’ Wendy Carlisle shows 
extreme bias and/or negligence in misrepresenting the position of those sceptical that 
human CO2 impacts global warming or global climate. My conclusion is that her 
manner, approach and tactics fail to meet community needs for balance, integrity, 
openness, fairness and accuracy. 
 
During my first conversation with Wendy I advised her that our conversations would be 
recorded. 
 
Wendy Carlisle entered a Twitter discussion apparently siding with John Cook from 
Skeptical Science who failed to provide any empirical scientific evidence that HUMAN 
CO2 caused Earth’s latest modest cyclic global ATMOSPHERIC warming that ended in 
1998. 
www.conscious.com.au/docs/new/1308_JohnCookTwitter.pdf 
Does Wendy Carlisle not understand that science’s ultimate arbiter is empirical 
evidence? 
 
The work of journalists such as Wendy Carlisle has, in my view, enabled the spread of 
bogus science to the detriment of Australia. Taxpayers fund her yet she is abetting the 

http://www.conscious.com.au/docs/new/13a_AppendixABCBackgroundBriefingWorkingTranscript.pdf
http://www.conscious.com.au/docs/new/13a_AppendixABCBackgroundBriefingWorkingTranscript.pdf
http://www.conscious.com.au/docs/new/13b_AppendixABCBackgroundBriefingNotes.pdf
http://www.conscious.com.au/docs/new/1308_JohnCookTwitter.pdf


 22 

fleecing of taxpayers via an unjust and unfounded tax driven by a political agenda. That 
the ABC specifically endorses and supports her work is deeply troubling. It raises 
questions as to whether the ABC is being politically manipulated by the government, 
senior management and/or a journalistic culture that disregards facts and fairness in 
pursuit of ideology and political agenda. 
 
In my view, Wendy Carlisle’s tactics raise serious questions about the ABC’s role in 
modern Australian society. It raises serious questions about her show’s producer and 
that area of the ABC. It raises serious questions about apparent absence of accountability 
within areas of the ABC. 
 
As Jo Nova says, quote: “No wonder the public is angry. The ABC will report irrelevant 
minor and incorrect minutae of people who were not even on the Monckton tour, but 
can’t find ten minutes to explain the independent scientist’s arguments.” 
http://joannenova.com.au/2011/07/this-is-not-journalism-wendy-carlisle/ 
Please consider the ABC’s focus on pseudo-science by broadcasting advocates of climate 
alarm such as: Tim Flannery repeatedly contradicting empirical scientific evidence and 
contradicting himself; Will Steffen serially misrepresenting climate science; and sloppy 
or unbalanced journalism from ABC reporters such as Wendy Carlisle. This seems to 
have burned the public and caused people to ask questions about the ABC and climate. 
 
The ABC’s overzealous misrepresentations and advocacy and its overuse of unfounded 
fear backlashes climate alarm. The ABC has proved that the public is smarter than the 
ABC and climate propagandists had assumed. 
 
Sadly, Wendy Carlisle demonstrates through her conversations an implicit assumption 
that skeptics are dishonest and motivated by personal interests. It’s a theme of her work 
and her conversation. For that she needs our compassion. 
 

http://joannenova.com.au/2011/07/this-is-not-journalism-wendy-carlisle/


 23 

8. The ABC in general 
 
The ABC shows apparent bias, tactics of belittling and/or discrediting those skeptical of 
the government’s corrupted science and reluctance to present the views of prominent 
climate realists. This makes it difficult for scientists of the real world to present the 
public with empirical scientific evidence. In this way the ABC has thereby prevented a 
debate on the science. 
 
Instead, the ABC provides a free ride for sensationalist advocates funded by government 
and relying on unvalidated computerised numerical models and/or other forms of 
corruption of science. The ABC has used taxpayer funds to misrepresent science to the 
public. 
 
Why does it broadcast unfounded claims based on what is effectively little more than 
discussions among conference goers and clearly contradicting empirical science? 
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/soli
d_foundations_of_alarm/ 
All three ‘facts’ implied by the ABC broadcast discussed by Andrew Bolt are not only 
false, they wildly contradict empirical science. Why? 
 
http://www.australianclimatemadness.com/2012/05/anu-death-threat-claims-
debunked-the-australian/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=anu-
death-threat-claims-debunked-the-australian 
 
http://www.theaustralian.com.au/media/abc-climate-death-threats-reports-
undermined/story-e6frg996-1226360656074 
 
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/green-left-climate-change-
bias-easy-as-abc/story-e6frgd0x-1226363902728 
 
Is the ABC fundamentally confused about the role of a news provider and/or the nature 
of science? Consensus is the realm of politics, not science. The latter relies on empirical 
scientific evidence. 
Quote: “An ABC spokeswoman again defended its decision when asked if the APC 
adjudication meant the ABC might review it. "The ABC acknowledges there are climate 
scientists who question the core thinking about climate science. The ABC gives them . . . 
air time. The weight of our coverage, however, rests with the weight of the broad 
consensus, focusing on the extent of the impact of climate change and the speed and 

nature of human interventions required in response." 
http://www.theaustralian.com.au/media/abc-sets-lower-standards-bar/story-e6frg996-
1226540744470 
 
 
Sections of the ABC have helped spread corruption of climate science and mislead the 
public and members of parliament. They have avoided and even undermined 
presentation of empirical scientific evidence and discredited real scientists who present 
such evidence. In doing so the ABC has discredited science. 

http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/solid_foundations_of_alarm/
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/solid_foundations_of_alarm/
http://www.australianclimatemadness.com/2012/05/anu-death-threat-claims-debunked-the-australian/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=anu-death-threat-claims-debunked-the-australian
http://www.australianclimatemadness.com/2012/05/anu-death-threat-claims-debunked-the-australian/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=anu-death-threat-claims-debunked-the-australian
http://www.australianclimatemadness.com/2012/05/anu-death-threat-claims-debunked-the-australian/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=anu-death-threat-claims-debunked-the-australian
http://www.theaustralian.com.au/media/abc-climate-death-threats-reports-undermined/story-e6frg996-1226360656074
http://www.theaustralian.com.au/media/abc-climate-death-threats-reports-undermined/story-e6frg996-1226360656074
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/green-left-climate-change-bias-easy-as-abc/story-e6frgd0x-1226363902728
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/green-left-climate-change-bias-easy-as-abc/story-e6frgd0x-1226363902728
http://www.theaustralian.com.au/media/abc-sets-lower-standards-bar/story-e6frg996-1226540744470
http://www.theaustralian.com.au/media/abc-sets-lower-standards-bar/story-e6frg996-1226540744470


 24 

 
My comments supported with facts to ABC Producers have gone unheeded. My official 
complaint received a response in which the ABC absolved itself from taking 
responsibility for checking the validity of its interviewees. 
 
The ABC is using taxpayer funding to abet the stealing of additional taxes by repeatedly 
broadcasting corruption masquerading as science. 
 
Significant elements within the ABC have shown they are not working for the people of 
Australia nor in the people’s interests. 
 
Perhaps then ABC Chairman Maurice Newman was being timidly polite and constrained 
by ABC culture when he alluded to a need within the ABC for objectivity, particularly 
when covering climate. His speech was published in The Australian on March 11th, 2012:  
http://www.theaustralian.com.au/media/maurice-newman-speech/story-e6frg996-
1225839427099 
Quote: “Climate change is a further example of group-think where contrary views have 
not  been tolerated, and where those who express them have been labeled and mocked.  
In his ABC Online blog last October Chris Uhlmann wrote a piece called in praise of the 
sceptics.  ‘“Climate science we are endlessly told is “settled”’ he wrote.  “But to make the, 
perfectly reasonable, point that science is never settled risks being branded a “sceptic” 
or worse a “denier”…one of those words, like “racist”, which is deliberately designed to 
gag debate…You can be branded a denier if you accept the problem and question the 
solutions.”” 
 
And, quote: “At the ABC, I believe we must reenergise the spirit of enquiry.  Be dynamic 
and challenging – to look for contrary points of view, to ensure that the maverick voice 
will not be silenced.  There should be no public perception that there is such a thing as 
an “ABC view” – we must be neither believers nor atheists but agnostics who 
acknowledge people have a right to make up their own minds.” 
 
Please note comments in two articles published by The Weekend Australian articles on 
Saturday, May 26th, 2012. Firstly, ‘Groupthink takes over at national broadcaster’ 
available here: 
http://www.theaustralian.com.au/media/groupthink-takes-over-at-national-
broadcaster/story-e6frg996-1226367388769 
Secondly, ‘The world according to ABC has its own climate’: 
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/the-world-according-to-abc-
has-its-own-climate/story-e6frgd0x-1226367393192 
 
Watching and listening to ABC broadcasts it’s easy to conclude that the ABC has a 
cultural bias toward advocating in favour of the unfounded claim that human CO2 
caused global warming. At times that appears to be entrenched groupthink. At other 
times it appears to be thoughtless blind or slavish acceptance of dogma. It appears at 
other times to be carefully calculated propaganda. 
 

http://www.theaustralian.com.au/media/maurice-newman-speech/story-e6frg996-1225839427099
http://www.theaustralian.com.au/media/maurice-newman-speech/story-e6frg996-1225839427099
http://www.theaustralian.com.au/media/groupthink-takes-over-at-national-broadcaster/story-e6frg996-1226367388769
http://www.theaustralian.com.au/media/groupthink-takes-over-at-national-broadcaster/story-e6frg996-1226367388769
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/the-world-according-to-abc-has-its-own-climate/story-e6frgd0x-1226367393192
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/the-world-according-to-abc-has-its-own-climate/story-e6frgd0x-1226367393192


 25 

The ABC does broadcast programs hosted by journalists who question the so-called 
climate orthodoxy. These are tiny exceptions to the generally blind advocacy of the 
government’s position that typifies the ABC. 
 
On Monday, July 23rd, 2012 former ABC Chairman made a statement free from the 
shackles of ABC staff politics. He paints a grim picture revealing gradual, relentless and 
severe loss of freedom of speech in Australia: 
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/sound-of-silence-kills-free-
speech/story-e6frgd0x-1226432218279 
 
One wonders whether and to what extent his view is based on his experience working 
under a government pushing a position contradicting empirical science with complicity 
from cowed or supportive national broadcast staff? 
 
It raises an obvious question: how can talkback radio hosts sneered at by Jonathan 
Holmes get it right yet the ABC funded by federal government get it so wrong, 
repeatedly? Why are the massive journalistic resources of the ABC impotent? Or worse, 
why are some blatantly advocating a pro-government position in contradiction of 
empirical scientific evidence and objective journalism and logical reasoning? 

Why have so many ABC journalists failed to identify blatant corruption of climate 
science? Why have they spread the unfounded and unscientific claims of academic 
advocates contradicting empirical science? Why has the ABC become an agency 
spreading corruption of science using propaganda? 

We need to demand resignations from the ABC management and journalist staff, 
particularly the investigative journalism staff. 
 
As an aside, some are grateful to the ABC for its propaganda. Its exaggerations have led 
people to ask questions. Here’s an email received by The Galileo Movement, quote: 
 
“Firstly, I don’t describe myself as a “Climate Sceptic”, as there is nothing to be 
sceptical about – this ongoing pseudoscientific fraud by the alarmists is pretty obvious 
to me.  I describe myself as “a recusant” – a rarely-used legalistic term that 
originated in Elizabethan England to label “a person who refused to worship in the 
church of the new religion” (following the Reformation). 
 
I was motivated to get more involved in the Global Warming “debate” around about 
2007 because of the ABC.  I simply got sick of seeing the ABC TV News almost every 
night cite some new disaster that was going to result from “global warming”, and 
while the news reader narrated the item, visual images of white CO2 billowing out of 
chimney stacks would flash onto the TV screen, followed by visuals of a few seconds of 
an iceberg collapsing into the ocean (as icebergs have a wont to do), instantly followed 
by a scene of parched & cracked earth in the outback with a desiccated animal skull 
thrown in for good measure, and then the ubiquitous shot of a polar bear floating 
away on an icefloe. My old man made sure that all of us kids got a good education, so 
of course I learnt many years ago at school (when they actually taught real science) 
that CO2 was a colourless & odourless gas. I got really upset when around about 2009, 

http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/sound-of-silence-kills-free-speech/story-e6frgd0x-1226432218279
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/sound-of-silence-kills-free-speech/story-e6frgd0x-1226432218279


 26 

one of the True Deceivers in the ABC’s News Department decided to monkey around 
with the imagery even further and they started to show the billowing clouds of “CO2” 
silhouetted against the sun so that it looked black – you know, evil carbon black !! 
 
I learnt something of the history of the 1930s while at school and it wasn’t hard to 
recognise that the ABC’s practiced use of deceptive images to push the global warming 
scare down the throats of their viewers was a technique taken straight out of the 
handbook for Josef Goebel’s propaganda machine – the “Reichpresseamt”.  Like the 
average German in the 1930s, most Australians simply seemed to believe what they 
were being authoritatively told – especially the gullible and scientifically illiterate 
journalists of the mainstream media. What the ABC has done is simply unforgiveable. 
 
I searched around for some organisation I could support that had taken up the fight, 
and at the time the only one I could find was the Lavoisier Society, which I joined and 
convinced a friend to do likewise. The Galileo Movement didn’t appear on the scene for 
quite some time later, and if it weren’t for the ABC’s Background Briefing, I would 
probably not have heard of it !!  
 
Anyway, I think that you guys & gals at Galileo are doing a great job – thank you.” 
 
People are awakening not only to climate corruption, they’re awakening to groups like 
the ABC enabling and/or spreading climate corruption.  
 
That’s despite sceptics (paraphrasing a supporter) sometimes feeling as though we are 
farting against government funded thunder. 
 
By destroying its credibility the ABC is hurting itself and its staff. It’s hurting its 
audience and taxpayers. 
 
That’s similar to the situation now engulfing the BBC, another government-funded 
advocacy cloaked as a news provider. 
 
 



 27 

The ABC’s British sister and some Aussie cousins suffer the ABC disease 
 
 
9. The BBC 
 
The BBC has been repeatedly outed for biased reporting on climate. Many commentators 
have long seen it as a government propaganda arm, particularly under Prime Ministers 
Tony Blair and Gordon Brown vigorous advocates of CO2 taxes and trading. 
 
In November 2012 it was revealed that the BBC had previously used a workshop 
involving advocates of cutting CO2 to develop its climate policy. Why does a supposed 
news provider require a policy on specific issues? Isn’t its policy to report the facts 
without opinion and to label opinions as such? A policy of telling the truth would suffice. 
 
When forced to admit the workshop had occurred the BBC initially implied it involved a 
group of top scientists. Later the group was revealed to be a combination of activists and 
vested interests. The BBC’s credibility has been smashed. It seems clear that the BBC’s 
bias is intentional and implemented deceitfully. On the topic of climate the BCC is not a 
news provider, it’s a propagandist. 
http://principia-scientific.org/supportnews/latest-news/20-28-gate-bbc-crisis-deepens-
in-exposure-of-rigged-and-unlawful-climate-policy.html 
Quote: “Since then the BBC relied on the findings of the meeting to block airtime to 
dissenters of global warming alarmism.” 
 
Quote: “revealed a list which the BBC cannot describe as a bunch of dispassionate 
scientists: it’s a veritable who’s who of the green lobby. So now we know the names, the 
remaining question is: why did the BBC feel it was so important to cover the identities 
up? Their official explanation — protecting journalistic sources — simply does not 
stand up.” 
http://blogs.spectator.co.uk/coffeehouse/2012/11/revealed-who-decides-the-bbcs-
climate-change-policy/ 
 
Wouldn’t spending taxes to avoid openness indicate that BBC staff knew that what they 
did was wrong? Yet they did it. 
 
Quote: “Now we can see that the meeting which was claimed to be with a policy-
defining group of top scientists was, in fact, an activist jolly/propaganda exercise. And 
trying to hide this has cost the BBC a lot of money and face.” 
http://wattsupwiththat.com/2012/11/12/breaking-the-secret-list-of-the-bbc-28-is-now-
public/#comment-1145539 
And: 
http://omnologos.com/why-the-list-of-participants-to-the-bbc-cmep-jan-2006-
seminar-is-important/ 
And: 
http://www.bishop-hill.net/blog/2012/11/13/quote-of-the-day.html 
And: 

http://principia-scientific.org/supportnews/latest-news/20-28-gate-bbc-crisis-deepens-in-exposure-of-rigged-and-unlawful-climate-policy.html
http://principia-scientific.org/supportnews/latest-news/20-28-gate-bbc-crisis-deepens-in-exposure-of-rigged-and-unlawful-climate-policy.html
http://blogs.spectator.co.uk/coffeehouse/2012/11/revealed-who-decides-the-bbcs-climate-change-policy/
http://blogs.spectator.co.uk/coffeehouse/2012/11/revealed-who-decides-the-bbcs-climate-change-policy/
http://wattsupwiththat.com/2012/11/12/breaking-the-secret-list-of-the-bbc-28-is-now-public/#comment-1145539
http://wattsupwiththat.com/2012/11/12/breaking-the-secret-list-of-the-bbc-28-is-now-public/#comment-1145539
http://omnologos.com/why-the-list-of-participants-to-the-bbc-cmep-jan-2006-seminar-is-important/
http://omnologos.com/why-the-list-of-participants-to-the-bbc-cmep-jan-2006-seminar-is-important/
http://www.bishop-hill.net/blog/2012/11/13/quote-of-the-day.html


 28 

http://wattsupwiththat.com/2011/12/08/the-bbc-and-climate-change-a-triple-betrayal-
ho-ho/ 
 
The connections broaden to include the Climategate scandal: 
http://wattsupwiththat.com/2011/11/27/climategate-2-impartiality-at-the-bbc/ 
Quote: “It was only last weekend that the BBC’s Environment Analyst Roger Harrabin 
and Dr Joe Smith of the Open University made headlines in the Mail on Sunday 
newspaper. This was because their jointly run - Cambridge Media and Environment 
Program – (CMEP) that had organised seminars at the BBC between 1996 and 2009 
had been revealed to have received funding from the Tyndall Centre (UEA) from 2002 -
2006. These facts alone seem to be a significant conflict of interest that should concern 
the BBC Trust. The new emails reveal that not only was the CMEP being sponsored by 
the Tyndall Centre (UEA) to promote its agenda in the media, but at the same Roger 
Harrabin was on the Advisory board of the Tyndall Centre. --Barry Woods.” 
And: 
http://order-order.com/2012/11/13/the-list-of-names-the-bbc-did-not-want-you-to-
see-scientist-exposed-by-climategate-set-bbc-policy/ 
And: 
http://www.thegwpf.org/why-tyndall-sponsored-harrabinsmith-company/ 
 
BBC bias on global warming is powerful. From the experience of renowned 
conservationist and naturalist David Bellamy the bias is either deeply rooted culturally 
or powerfully imposed: 
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2266188/David-Bellamy-The-BBC-froze-I-
dont-believe-global-warming.html 
Quote: “in 2004, and in the face of scientific convention and public opinion, he 
dismissed man-made global warming as ‘poppycock!’ 
 

‘From that moment, I really wasn’t welcome at the BBC. They froze me out, because I 
don’t believe in global warming. My career dried up. I was thrown out of my own 
conservation groups and I got spat at in London.” 
 
Quote: “But it was his global warming comments in 2004 that really cut him adrift. 
The killer blow came when he was dropped by The Royal Society of Wildlife Trusts, of 
which he was president. ‘I worked with the Wildlife Trusts for 52 years. And when they 
dropped me, they didn’t even tell me. 
 

They didn’t have the guts. I read about it in the newspapers. Can you believe it? Now 
they don’t want to be anywhere near me. But what are they doing? The WWF might 
have saved a few pandas, but what about the forests? What have Greenpeace done?’” 

 
Is the BBC’s core problem a bloated organisation with low or no accountability feeding 
on taxpayer funds shovelled initially from Tony Blair’s government to push propaganda? 
http://www.independent.co.uk/voices/comment/bbc-scandal-the-seeds-of-disaster-lay-
in-a-bloated-management-structure-8306993.html 
Appendix 14 reveals more on control and manipulation of media pushing a political 
agenda. 

http://wattsupwiththat.com/2011/12/08/the-bbc-and-climate-change-a-triple-betrayal-ho-ho/
http://wattsupwiththat.com/2011/12/08/the-bbc-and-climate-change-a-triple-betrayal-ho-ho/
http://wattsupwiththat.com/2011/11/27/climategate-2-impartiality-at-the-bbc/
http://order-order.com/2012/11/13/the-list-of-names-the-bbc-did-not-want-you-to-see-scientist-exposed-by-climategate-set-bbc-policy/
http://order-order.com/2012/11/13/the-list-of-names-the-bbc-did-not-want-you-to-see-scientist-exposed-by-climategate-set-bbc-policy/
http://www.thegwpf.org/why-tyndall-sponsored-harrabinsmith-company/
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2266188/David-Bellamy-The-BBC-froze-I-dont-believe-global-warming.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2266188/David-Bellamy-The-BBC-froze-I-dont-believe-global-warming.html
http://www.independent.co.uk/voices/comment/bbc-scandal-the-seeds-of-disaster-lay-in-a-bloated-management-structure-8306993.html
http://www.independent.co.uk/voices/comment/bbc-scandal-the-seeds-of-disaster-lay-in-a-bloated-management-structure-8306993.html


 29 

 
The ABC could learn from an analysis of its British counterpart the BBC. The report is by 
respected journalist Christopher Booker. His review of the BBC entitled ‘The BBC and 
Climate Change: a Triple Betrayal’ has a foreword by distinguished BBC writer, 
broadcaster and producer Sir Anthony Jay. It’s available here: 
http://thegwpf.org/images/stories/gwpf-reports/booker-bbc.pdf 
 
The BBC earns a formal complaint from prominent British MP Peter Lilley: 
http://www.thegwpf.org/peter-lilley-complaint-regarding-bbc-newsnight-5th-
september-2012/ 
 
The BBC’s bias seems systematic: 
http://climaterealists.com/index.php?id=10506 
 
Corruption in one area of an organisation spreads: 
http://www.theaustralian.com.au/news/world/bbc-boss-quits-over-shoddy-journalism-
at-flagship-show-newsnight/story-fnb64oi6-1226514549323 
 
Could government funding be pushing media bias? Although that’s likely, sadly in 
Australia the Fairfax media is widely seen as spreading biased climate nonsense through 
its flagship newspapers being the Sydney Morning Herald, The Age and to a lesser extent 
The Australian Financial Review. 
 

http://thegwpf.org/images/stories/gwpf-reports/booker-bbc.pdf
http://www.thegwpf.org/peter-lilley-complaint-regarding-bbc-newsnight-5th-september-2012/
http://www.thegwpf.org/peter-lilley-complaint-regarding-bbc-newsnight-5th-september-2012/
http://climaterealists.com/index.php?id=10506
http://www.theaustralian.com.au/news/world/bbc-boss-quits-over-shoddy-journalism-at-flagship-show-newsnight/story-fnb64oi6-1226514549323
http://www.theaustralian.com.au/news/world/bbc-boss-quits-over-shoddy-journalism-at-flagship-show-newsnight/story-fnb64oi6-1226514549323


 30 

10. The Sydney Morning Herald drags in persecuted religion and conspiracy 
 
In August 2012 Sydney Morning Herald reporter Mike Carlton falsely smeared two 
prominent Aussie journalists, myself as a volunteer and the voluntary Galileo 
Movement. He falsely implied we’re all anti-semitic. We’re not. Both co-founders of The 
Galileo Movement are intimately connected with people of Jewish faith. Why did Mike 
Carlton drag a persecuted religion and race into climate? Why did he need to falsely 
smear people? Without any foundation he raised conspiracy: why? Why did he run from 
my email of March 8th, 2010 asking him for evidence and reasoning? Why does he resort 
to changing the topic? Why does he avoid accountability? 
 
Appendix 14 explains standard responses of climate alarmists lacking evidence and 
reasoning. It reveals methods typically used to discredit people whose view differs. 
Exploring Mike Carlton’s outburst below reveals and illustrates significant lessons. It 
reveals methods reporters can use without any evidence and contrary to facts to trigger 
panic and shut debate. Are those valid goals for a news reporter? 
 
This section discusses one of Australia’s most cherished newspapers bringing a major 
religion into the climate debate. That religion has been horribly and murderously 
persecuted and decimated for centuries. The newspaper article’s prominent journalist 
did so with no grounds and in contradiction of facts. 
 
All major religions share common values. All contain zealots contradicting those values. 
Why would one of Australia’s most prominent newspapers seek to make this a religious 
issue? 
 
The fact that a prominent SMH journalist—Mike Carlton—can fabricate material 
involving a major religion and use it to falsely imply smears against two prominent and 
widely respected journalists and a volunteer group fails to meet people’s needs for 
integrity, accuracy and a fair go. That the volunteer group’s co-founders are closely 
connected with that same religion is deeply disturbing and sounds an ominous threat to 
all religions, all Australians and our nation. 
 
The need by some people to resort to fabrications and smears often reflects a desire to 
control. In turn, beneath control there is always fear. The actions of Mike Carlton and his 
younger colleague Ben Cubby could point to pain and desperation. For that we need to 
extend our compassion. 
 
Events provide a revealing insight into the power wielded by those who have the 
privilege to publish their words widely. They triggered what seems possibly to have been 
panic in a prominent and highly respected journalist trying to distance himself from 
their smear. That behaviour reveals the power of misrepresentations through possible 
hurt and fears that they trigger in some people. 
 
For those who want a quick factual response, it's available here:  
http://www.galileomovement.com.au/docs/IsTheGalileoMovementAnti-Semitic.pdf 
Details and a chronology of events follow. 

http://www.galileomovement.com.au/docs/IsTheGalileoMovementAnti-Semitic.pdf


 31 

 
On Monday, July 30th, 2012 Ben Cubby, Environmental Reporter for the Sydney 
Morning Herald (SMH), contacted The Galileo Movement’s volunteer Paul Evans. Ben 
Cubby writes on global warming (aka climate change) and follows the Galileo Movement 
on Twitter. He requested that someone comment on a paper by American Richard 
Muller et al and secondly on a paper by Anthony Watts et al. Both papers had been 
released just days earlier. 
 
The Galileo Movement readily accepted and Ben Cubby called me. Early in our 
conversation I advised Ben Cubby that our conversation and interview was being 
recorded. He agreed and admitted that he does not record interviews. Instead he relies 
only on notes made as he converses. 
 
The transcript of our interview is here: 
http://www.galileomovement.com.au/docs/ROBERTS,Malcolm-
InterviewWithBenCubby-30July2012WorkingCopy2.pdf 
 
From the tone and words of Ben Cubby’s comments during our first unrecorded phone 
conversation in which I agreed to be interviewed and during the interview itself I gained 
the impression that he thought Richard Muller’s paper was a game-changer and would 
be fatal to the core sceptic argument. Ben Cubby initially advised that the interview 
would need only ten minutes or so. We concluded after 48 minutes had elapsed. 
 
During the interview it became clear that Richard Muller’s paper is no threat to the 
sceptic view. Instead, it introduced the opportunity to discuss massive corruption of 
climate science. 
 
Ben Cubby seemed to feel uncomfortable as topics continually returned to discuss 
corruption of the climate science that he has peddled publicly to millions of people. 
During our conversation I raised corruption 27 times, with most instances in the first 
half of our conversation about the science.  
 
Please note that I discussed solid empirical evidence to support my points.  
 
The transcript doesn't convey Ben Cubby's tone as his storyline disappeared under the 
weight of my evidence and my advice on corruption. It seemed that he wanted to push 
the line that Muller's paper was the death-knell of climate scepticism. As the transcript 
reveals, my facts reversed that for him. Ben's apparent initial story angle was dashed.  
 
Prior to publishing his story Ben Cubby checked it with Jo Nova whom he had 
interviewed after I provided him with her contact details. He did not give me the same 
opportunity to check his story. 
 
Ben Cubby's article was published the day after our interview, Tuesday, July 31, 2012:  
http://www.smh.com.au/environment/climate-change/climate-sceptics-unmoved-by-
scientists-aboutface-20120730-23a6s.html 
 

http://www.galileomovement.com.au/docs/ROBERTS,Malcolm-InterviewWithBenCubby-30July2012WorkingCopy2.pdf
http://www.galileomovement.com.au/docs/ROBERTS,Malcolm-InterviewWithBenCubby-30July2012WorkingCopy2.pdf
http://www.smh.com.au/environment/climate-change/climate-sceptics-unmoved-by-scientists-aboutface-20120730-23a6s.html
http://www.smh.com.au/environment/climate-change/climate-sceptics-unmoved-by-scientists-aboutface-20120730-23a6s.html


 32 

His article ignored massive corruption of climate science that I’d mentioned 27 times 
and supported with credible detailed information. He ignored facts I presented on 
Muller et al and Watts et al. We spent more than half our 48 minutes discussing the 
science. His article swept it aside.  
 
Unable to headline and proclaim the death of climate skepticism his article discussed a 
point I made in response to his requests for motives driving corruption of climate 
science. He latched onto my comments about international bankers. They were in 
answer to his question as to the motives driving the corruption. Note that his article 
omitted the first four motives I mentioned and six of the eight motives I mentioned. 
 
When I touched on the highly significant UN Agenda 21 aligned with the international 
bankers’ push for global governance Ben Cubby said he didn’t have time to discuss it. Yet 
he requested information about the motives driving climate alarm.  
 
Ben Cubby admitted during our interview that he knew little about the UN IPCC. He 
admitted he did not know of Maurice Strong. Yet Ben Cubby is supposedly the SMH's 
Environmental reporter and writer on global warming. Despite his profound ignorance 
on a core topic he has been chosen to push the SMH's unfounded and biased climate 
reporting onto hundreds of thousands of people. 
 
Soon after on Saturday, August 4th, 2012 the SMH's Mike Carlton tried to write a funny 
article about the Olympics. To that he tacked two pieces. His article is here: 
http://www.smh.com.au/opinion/anthems-to-stir-the-common-man-20120803-
23knh.html 
 
In his article's third and last item he involved media personalities Andrew Bolt and Alan 
Jones. Quoting Mike Carlton: “Australia's very own Galileo Movement of crackpot 
deniers (patron Alan Jones, booster-in-chief Andrew Bolt) fears that evil forces are at 
work. The Galileo manager, Malcolm Roberts, assured the Herald's environment 
editor, Ben Cubby, this week that climate science had been captured by "some of the 
major banking families in the world" who form "a tight-knit cabal". 
End of quote. 
 
Note from Mike Carlton's article that he then went on to fabricate an unfounded and 
false smear and raised a religion that has been persecuted horrifically in recent 
centuries. Mike Carlton raised the terms, quote: conspiracy and international drug 
trade and starting both world wars and some protocols. 
 
Note that I never raised these items in my interview with Ben Cubby. Yet Mike Carlton 
smeared me by falsely associating me with these topics that he raised and introduced 
into Australia’s climate discussions. 
 
For those who want a quick factual response, it's available here:  
http://www.galileomovement.com.au/docs/IsTheGalileoMovementAnti-Semitic.pdf 
And here: 
http://www.galileomovement.com.au/restoring_morality_justice.php 

http://www.smh.com.au/opinion/anthems-to-stir-the-common-man-20120803-23knh.html
http://www.smh.com.au/opinion/anthems-to-stir-the-common-man-20120803-23knh.html
http://www.galileomovement.com.au/docs/IsTheGalileoMovementAnti-Semitic.pdf
http://www.galileomovement.com.au/restoring_morality_justice.php


 33 

 
Note that although The Galileo Movement has no political or religious affiliation. Both 
co-founders are intimately connected through their families with the Jewish religion. 
John Smeed’s wife Suzi is a survivor of the holocaust. She was two years of age when 
liberated from a NAZI concentration camp. 
 
That begs the question, "why did Mike Carlton raise these items and why did he raise a 
religion whose adherents have been murdered by horrific persecution"?  
 
Could it be because he’s defeated on climate? On March 8th, 2010 he ran from me when 
I held him accountable for false statements he made during our email exchange.  
 
Could it be, as seems likely, that Mike Carlton raised religion to smear The Galileo 
Movement because he lacks empirical scientific evidence for his unfounded belief? 
 
As a result apparently of Mike Carlton’s article it becomes more interesting. Andrew Bolt 
has been prominent in Aussie media in recent years. He’s been rightly and bravely 
outspoken on global warming and on supporting freedom of speech. In the last twelve 
months our federal government has unfairly bashed him. He's been criticised heavily by 
the Fairfax press. Reportedly he’s received death threats. 
 
An associated contemporary event is of interest. During the subsequent week, on August 
14th, 2012 Andrew Bolt issued an apology to well known and much liked cartoonist and 
columnist Larry Pickering. His apology was for abandoning Larry. It's here:  
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/on_
2gb18/ 
He said, quote: “On 2GB tonight, fear of being sued again made me disown Pickering 
more than I should have, for which I apologise. He has a courage that shames the 
many journalists who have run dead on this scandal.” 
http://lpickering.net/item/16736 
 
Later, in an update, Andrew Bolt qualified his apology, quote: “On 2GB tonight, fear of 
being sued again made me disown Pickering more than I should have, for which I 
apologise. He has a courage that shames the many journalists who have run dead on 
this scandal. (UPDATE: Then again, he does print stuff that I find offensively personal, 
and also unfairly speculative if not outright untrue.)” 
 
Could it be that around August 2012 Andrew Bolt was suddenly very sensitive? Or was 
he rattled? Was he scared of flak after unfair court action following his brave public 
stance protecting freedom of speech? 
 
In an email Andrew asked one of The Galileo Movement's co-founders, Case Smit for an 
explanation of a reference to me in Mike Carlton’s article. Case had previously invited 
Andrew Bolt to be part of the Galileo Movement’s advisory group and had readily agreed 
to join the list of Galileo Movement advisers. 
 

http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/on_2gb18/
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/on_2gb18/
http://lpickering.net/item/16736


 34 

Case Smit forwarded Andrew Bolt’s email to me. Although I knew Case Smit was 
travelling outback my respect for him required me to reply to him and not directly to 
Andrew Bolt whom I’ve never met. 
 
After eventually receiving Case’s approval I forwarded the email directly to Andrew. 
 
Andrew Bolt published his first blog post on Sunday, August 5th, 2012 without 
confirmation from The Galileo Movement. Mike’s Carlton’s fabrication and implied 
smear seems to have caused Andrew to be deeply concerned and rushing. That’s 
somewhat understandable. Is it though justifiable? 
 
Andrew Bolt’s email to Case Smit asking for an explanation of comments publicly (and 
falsely) attributed as mine. It’s provided in the chronology of correspondence and events 
available here: 
www.conscious.com.au/docs/new/1309_AndrewBoltEmails.pdf 
 
In the meantime and before receiving a reply to his email, Andrew Bolt published his 
blog falsely accusing me of raising religion. 
 
Why did Andrew Bolt give credence the Mike Carlton’s unfounded fabricated smear by 
repeatedly referring to the Galileo Movement? 
 
Did Andrew Bolt think that he had to do something quickly to distance himself from 
Mike Carlton smear of Andrew Bolt, Alan Jones, The Galileo Movement and me? That’s 
for readers to decide. I don't know what’s in Andrew Bolt's mind. I don't know his needs. 
 
I know that Alan Jones was made aware of Mike Carlton’s falsely implied smear. He 
didn’t flinch. He’s been smeared repeatedly by people who amass far more power than 
does Mike Carlton. 
 
My response to Andrew Bolt’s public unfounded comment about The Galileo Movement 
and me was posted on Andrew Bolt’s blog: 
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/hap
py_to_help_those_who_ask_but_not_people_who_peddle_this/P0/ 
 
When Andrew Bolt replied by email asking for names of international bankers my direct 
response to Andrew provided the names of six international banking and financial 
interests. I labeled four as most prominent and stated that one had apparently been 
absorbed into the first-named financial empire during the late nineteenth century. I 
named two banks as being less powerful than the first four. 
 
Thus I named six financial institutions. Of these, four are American, one German and 
one headquartered in the City of London. 
 
I added the comments, quote: “Others whose names I've forgotten. If you want more 
names of major international bankers please advise and I'll check my references 
tomorrow.” 

http://www.conscious.com.au/docs/new/1309_AndrewBoltEmails.pdf
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/happy_to_help_those_who_ask_but_not_people_who_peddle_this/P0/
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/happy_to_help_those_who_ask_but_not_people_who_peddle_this/P0/


 35 

 
I added, quote: “By the way, Andrew, you do know don't you that Dr. Megan Clark, 
CSIRO Chief Executive was a director of Rothschilds Bank Australia and is now on the 
Advisory Board of a major American international bank?” 
 
Again, as with my interview with Ben Cubby, my response to Andrew Bolt and my email 
listing major bankers I did not name any specific religion. That’s because I see that as 
irrelevant. 
 
The following day Andrew Bolt fabricated his second blog post on me: 
 
He said, quote: “On now receiving an email from Malcolm Roberts, I’ve sent this reply:  
Malcolm,  
Your conspiracy theory seemed utterly stupid even before I knew which families you 
meant. Now checking the list of banking families you’ve given me, your theory becomes 
terribly, shamefully familiar.  
Two of the three most prominent and current banking families you’ve mentioned are 
Jewish, and the third is sometimes falsely assumed to be. Yes, this smacks too much of 
the Jewish world conspiracy theorising I’ve always loathed.  
Again, I insist: remove me from the list of people you claim are prepared to advise you. 
I’ve never advised you, Malcolm, and would never want to. I am offended to be linked 
to you.  
Andrew Bolt” 
 
Why didn’t Andrew Bolt publish my email to him? 
 
For a man upset about Mike Carlton raising a specific religion that has been horribly 
persecuted for centuries I wonder why Andrew Bolt raised the same religion. Could it be 
coincidence? Or, as Andrew Bolt revealed in his blog on Larry Pickering, was it fear? 
 
I wonder why Andrew Bolt reinforced Mike Carlton's raising of conspiracy theory yet 
falsely attributed it to me despite the fact that I never used the words in my interview 
with Ben Cubby. Nor did I ever imply those words. 
 
(Appendix 14 details no secret conspiracy. Although minutes of meetings of small groups 
pushing global governance are withheld from the media and the public, it's open 
knowledge that the groups meet and that they are led by prominent international 
bankers. 
 
Andrew Bolt has shown dexterity in handling numbers during his highly effective and 
accurate blogs exposing corruption of climate science. I’m wondering why his blog about 
The Galileo Movement and me said that I only provided names of three bankers, not six. 
I wonder why Andrew Bolt stated that two of his three are of a religion he raised. Yet I 
had never mentioned their religion since to me that is irrelevant. Why did he imply that 
identifying their religion as something I did? 
 
I’m wondering why he did not state that four of the six names I gave him are American. 



 36 

Shhh, Don’t tell my wife and kids. They’re dual American-Australian citizens. 
 
My response to his blog update was prevented from being published. That’s despite my 
response being respectful, calm and truthful. Does the champion of free speech in 
Australia think that some speech should be censored? 
 
A few months later Andrew Bolt posted this item on international bankers 
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/is_t
he_carbon_tax_great_just_ask_the_banker_at_your_table/ 
Quote: “What a curious way for Julia Gillard to sell a tax - even to businessmen - 
which we were originally told was needed simply to save the world from disastrous 
overheating: 
International carbon markets will cover billions of consumers this decade.  Ask the 
bankers at your table whether they want Australia to clip that ticket.  We’re going to 
help them get their share. 
Hmm. That explains why so many bankers are global warming preachers, too. Think 
of those billions! Those tickets to clip! That share of the dosh! ” 
 
Andrew Bolt has done remarkably courageous work protecting free speech in Australia. 
Yet it seems that he did not want his readers to hear my views. In my experience it is so 
easy for humans to want to control others. Whether that be as parents trying to control 
teenagers or as teachers controlling students or managers controlling their people or as 
… journalists making hurried false statements, quite possibly in fear of reprisals as a 
result of someone like Mike Carlton falsely implying potentially embarrassing claims. 
 
If not so deeply worrying for free speech and for religion, it would be farcical. 
 
Andrew Bolt correctly said early in his public statements that he has never met with or 
spoken to me. I wonder why he did not mention that I have given him material by email 
and for that he has thanked me in writing. 
 
He has my contact details including phone numbers yet never bothered calling to check 
whether Ben Cubby and Mike Carlton had reported accurately and fairly. 
 
In my mind, two points arise: 
• With no justification Mike Carlton fabricated a smear on Alan Jones, Andrew Bolt, The 
Galileo Movement and me. Why?  
• Andrew Bolt rushed to separate himself from Mike Carlton’s smear and in his rush 
made many uncharacteristic factual errors and in the process misrepresented the facts 
and misrepresented The Galileo Movement and me. 
 
Another point is that it seems even courageous journalists can be shut down by smears 
such as those from Mike Carlton. That reveals how serious is the situation in Australia It 
confirms the fears for the survival of democracy so effectively and powerfully articulated 
by Canadian Mark Steyn and Briton James Delingpole. To protect our democracy and 
our personal freedoms we need take heed. 
 

http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/is_the_carbon_tax_great_just_ask_the_banker_at_your_table/
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/is_the_carbon_tax_great_just_ask_the_banker_at_your_table/
http://www.google.com.au/url?sa=t&rct=j&q=%22clip%20that%20ticket%22%20carbon%20obama&source=web&cd=7&cad=rja&ved=0CFcQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.pm.gov.au%2Fpress-office%2Fspeech-business-council-australia-dinner&ei=IKulUI3AGsnImQWClIHoCw&usg=AFQjCNHJldtDwlwEdcMIOJfOwyRYhUbyMw
http://www.google.com.au/url?sa=t&rct=j&q=%22clip%20that%20ticket%22%20carbon%20obama&source=web&cd=7&cad=rja&ved=0CFcQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.pm.gov.au%2Fpress-office%2Fspeech-business-council-australia-dinner&ei=IKulUI3AGsnImQWClIHoCw&usg=AFQjCNHJldtDwlwEdcMIOJfOwyRYhUbyMw
http://www.google.com.au/url?sa=t&rct=j&q=%22clip%20that%20ticket%22%20carbon%20obama&source=web&cd=7&cad=rja&ved=0CFcQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.pm.gov.au%2Fpress-office%2Fspeech-business-council-australia-dinner&ei=IKulUI3AGsnImQWClIHoCw&usg=AFQjCNHJldtDwlwEdcMIOJfOwyRYhUbyMw


 37 

On Saturday, August 27th, 2011 I participated in a street protest supporting Max 
Brenner’s Hot Chocolate Café in Southbank Brisbane. The business is an Israeli 
company and protesters were protecting free speech and acting to thwart actions of anti-
Israeli protesters attempting to shut the store. Does Mike Carlton understand? Does he 
care? 
 
The need to smear is a form of control. Could it be that Mike Carlton is afraid that The 
Galileo Movement, Andrew Bolt and Alan Jones are being successful in exposing the 
climate scam? 
 
After being roped into an email exchange that I’d not requested, I asked Mike Carlton on 
March 8th, 2010 for justification of his comment and claims. He failed to provide any. 
Instead he abandoned reason and provided insults before leaving. 
 
Jo Nova writes of those who smear others: “Got no evidence? Can’t hold a rational 
discussion? Just call people names — smear them.” 
http://joannenova.com.au/2012/08/compulsive-namecallers-nutter-conspiracy-

theorist-anti-semitic-denier-trying-to-censor-through-denigration/ 

And: 

http://joannenova.com.au/2012/06/how-green-is-your-bankster-bank-of-america-

spends-50-billion-to-save-the-world/ 

And: 

http://joannenova.com.au/2012/06/global-carbon-market-hits-176-billion-in-2011/ 
 
Such smears can have lasting consequences and lead to other misrepresentations when 
taken out of context as a result of Mike Carlton’s fabrication and Andrew Bolt’s rush: 
http://www.desmogblog.com/andrew-bolt-cuts-ties-climate-science-denying-galileo-
movement-over-alleged-anti-jewish-conspiracy-theory 
And: 
http://watchingthedeniers.wordpress.com/climate-sceptic-conspiracies/profile-the-
galileo-movement/ 
And: 
http://www.vexnews.com/2012/08/red-faced-fairfax-enviro-editor-ben-cubby-shamed-
after-repeating-anti-semitic-climate-groups-false-claims/ 
It’s ironic that VexNews makes so many errors in its article. 
And: 
http://skygodsversusearthlings.blogspot.com.au/2012/08/is-galileo-movement-or-is-
climate.html 
And: 
http://denyingaids.blogspot.com.au/2012/09/aids-and-climate-change-are-all.html 
And: 
http://wattsupwiththat.com/2012/09/10/the-daily-lew/ 
And: 
http://watchingthedeniers.wordpress.com/2012/09/10/a-cabal-of-bankers-and-sister-
souljah-lewandowsky-versus-the-extreme-sceptic-fringe/ 

http://joannenova.com.au/2012/08/compulsive-namecallers-nutter-conspiracy-theorist-anti-semitic-denier-trying-to-censor-through-denigration/
http://joannenova.com.au/2012/08/compulsive-namecallers-nutter-conspiracy-theorist-anti-semitic-denier-trying-to-censor-through-denigration/
http://joannenova.com.au/2012/06/how-green-is-your-bankster-bank-of-america-spends-50-billion-to-save-the-world/
http://joannenova.com.au/2012/06/how-green-is-your-bankster-bank-of-america-spends-50-billion-to-save-the-world/
http://joannenova.com.au/2012/06/global-carbon-market-hits-176-billion-in-2011/
http://www.desmogblog.com/andrew-bolt-cuts-ties-climate-science-denying-galileo-movement-over-alleged-anti-jewish-conspiracy-theory
http://www.desmogblog.com/andrew-bolt-cuts-ties-climate-science-denying-galileo-movement-over-alleged-anti-jewish-conspiracy-theory
http://watchingthedeniers.wordpress.com/climate-sceptic-conspiracies/profile-the-galileo-movement/
http://watchingthedeniers.wordpress.com/climate-sceptic-conspiracies/profile-the-galileo-movement/
http://www.vexnews.com/2012/08/red-faced-fairfax-enviro-editor-ben-cubby-shamed-after-repeating-anti-semitic-climate-groups-false-claims/
http://www.vexnews.com/2012/08/red-faced-fairfax-enviro-editor-ben-cubby-shamed-after-repeating-anti-semitic-climate-groups-false-claims/
http://skygodsversusearthlings.blogspot.com.au/2012/08/is-galileo-movement-or-is-climate.html
http://skygodsversusearthlings.blogspot.com.au/2012/08/is-galileo-movement-or-is-climate.html
http://denyingaids.blogspot.com.au/2012/09/aids-and-climate-change-are-all.html
http://wattsupwiththat.com/2012/09/10/the-daily-lew/
http://watchingthedeniers.wordpress.com/2012/09/10/a-cabal-of-bankers-and-sister-souljah-lewandowsky-versus-the-extreme-sceptic-fringe/
http://watchingthedeniers.wordpress.com/2012/09/10/a-cabal-of-bankers-and-sister-souljah-lewandowsky-versus-the-extreme-sceptic-fringe/


 38 

And: 
http://www.independentaustralia.net/2012/environment/bolting-like-lightning-from-
galileo-movement/ 
And: 
http://www.shapingtomorrowsworld.org/lewandowskySouljah.html 
 
Sadly, Ben Cubby’s damaging work is not his first error. 
http://www.theaustralian.com.au/opinion/cut-paste/smh-eco-hero-who-uncovered-
anz-funding-hoax-should-come-out-of-his-cubby-house/story-fn72xczz-1226549834788 
 
Some years ago I realised the significance of people make value judgments about another 
person instead of simply documenting facts and observations. The significance is that 
onlookers learn more about the speaker than the subject. Given the company and 
demeanour of the preceding collection of sites and their failure to provide empirical 
scientific evidence readers can decide for themselves. 
 
After one of Ben Cubby’s tweets he was asked by a volunteer from The Galileo Movement 
to provide empirical scientific evidence for the claim that HUMAN CO2 caused Earth's 
latest modest cyclic global ATMOSPHERIC warming that ended in 1998. Ben Cubby 
provided the name of a reference paper. That paper contains no such evidence. Advised 
of that Ben Cubby sent another reference. That contained no such evidence. Ben Cubby 
sent another. That failed. This continued until Ben had sent seven references. All failed 
to contain empirical scientific evidence that HUMAN CO2 caused ATMOSPHERIC 
warming. Ben’s tweets fell silent.  
 
It seems that Ben Cubby doesn't know what empirical scientific evidence means. Yet he 
proclaims climate science to hundreds of thousands of people. His articles apparently 
trigger unfounded alarm about climate and humanity. It’s no surprise that almost seven 
of every ten respondents to an SMH online survey by over 23,300 respondents voted 
that they’re scared of claims in an article by Ben Cubby: 
http://www.smh.com.au/environment/climate-change/where-even-the-earth-is-
melting-20121127-2a5tp.html 
 
On Monday, December 24th, 2012 I entered an email exchange with Ben Cubby. I 
requested that for each of the references he provided to The Galileo Movement’s 
volunteer, he identify the specific location of the empirical scientific evidence he claims. 
He declined. 
 
Soon after publishing their lengthy articles on Richard Muller’s work Fairfax papers 
pulled the articles from public view: 
http://joannenova.com.au/2012/08/major-australian-dailies-disappear-the-muller-
conversion-article-opps-404-error/ 
 
When the SMH jumped on board the Richard Muller ride did it fail to do its due 
diligence? 
http://www.truthnews.com.au/web/radio/story/mullergate_a_muddled_professor_wh
o_meddled_with_the_media 

http://www.independentaustralia.net/2012/environment/bolting-like-lightning-from-galileo-movement/
http://www.independentaustralia.net/2012/environment/bolting-like-lightning-from-galileo-movement/
http://www.shapingtomorrowsworld.org/lewandowskySouljah.html
http://www.theaustralian.com.au/opinion/cut-paste/smh-eco-hero-who-uncovered-anz-funding-hoax-should-come-out-of-his-cubby-house/story-fn72xczz-1226549834788
http://www.theaustralian.com.au/opinion/cut-paste/smh-eco-hero-who-uncovered-anz-funding-hoax-should-come-out-of-his-cubby-house/story-fn72xczz-1226549834788
http://www.smh.com.au/environment/climate-change/where-even-the-earth-is-melting-20121127-2a5tp.html
http://www.smh.com.au/environment/climate-change/where-even-the-earth-is-melting-20121127-2a5tp.html
http://joannenova.com.au/2012/08/major-australian-dailies-disappear-the-muller-conversion-article-opps-404-error/
http://joannenova.com.au/2012/08/major-australian-dailies-disappear-the-muller-conversion-article-opps-404-error/
http://www.truthnews.com.au/web/radio/story/mullergate_a_muddled_professor_who_meddled_with_the_media
http://www.truthnews.com.au/web/radio/story/mullergate_a_muddled_professor_who_meddled_with_the_media


 39 

Richard Muller’s earlier paper had failed the peer-review process. Volunteers at The 
Galileo Movement knew that. Why didn’t Ben Cubby who is presumably paid to do 
research? 
 
During my interview Ben Cubby requested further information including contact details 
for Professor Tim Ball. Ben Cubby had promised to contact Tim Tall. To date, he has 
failed to do so. Is Ben Cubby not interested in learning about science and climate? 
 
It’s clear that, like some ABC journalists, Ben Cubby is misinformed on climate and has 
failed to do his due diligence. Yet he’s the SMH’s reporter on the environment and 
climate. 
 
Ben Cubby tweeted on Sunday, December 30th, 2012 after apparently flying across 
Australia by jet: 

“Ben Cubby @bencubby 
There are a lot of toyota landcruisers in Perth. Like other fossil fuel-dependent desert 
economies i guess.” 
 
Should Western Australia now be called Middle Eastern Australia? 
 
A volunteer at the Galileo Movement reports, quote: “Ben Cubby: I have just finished 
watching the Cubby interview, and the last question is a beauty. Cubby asks Monckton 
(in Jan 28 2010), if global warming was to continue rising, at what point would 
Monckton consider revising his opinions? With our benefit of hindsight we ought to ask 
Cubby, given that the observed data shows NO global warming, at what point will the 
alarmists consider their opinions are no longer valid?” 
 
Yet Ben Cubby’s articles are cited by citizens as proof that human CO2 caused global 
warming. That’s despite the fact that he provides no empirical scientific evidence or 
logical scientific reasoning of such causation and despite the fact that his cited reference 
similarly fails. 
 
Perhaps that question need be asked of the SMH Editor and Fairfax Board. The SMH is 
part of the Fairfax press group. Its three main newspapers tend toward 
socialism/government control and actively push a biased pro-AGW line and tend to 
ignore real climate scientists. Their circulation is dropping. The group is in dire strife.  
 
The irony is that Ben Cubby is paid by a collapsing newspaper group yet is being exposed 
by a few volunteers that he prodded. Yet volunteers relying only on truth and empirical 
scientific evidence exposing him. 
 
Always, beneath control is fear. Whatever their other possible varied motives—fear, 
malice, sensationalism, … expediency—Mike Carlton, Ben Cubby and Andrew Bolt 
provide valuable experience in leading to Appendix 18. 
 
What are the SMH’s advertising and other sources of revenue from government? 
 



 40 

The behaviour of Ben Cubby, Mike Carlton and some prominent ABC journalists raises 
another question: Are universities and schools of journalism driving media bias? 
 
One newspaper standing out by its willingness to publish both sides of the debate is The 
Australian and its environmental reporter Graham Lloyd and Editor-In-Chief Chris 
Mitchell. 
 
Their editorials and opinion pieces rebut unfounded wild claims by the Climate 
Commission. They provide a platform for scientists such as Bob Carter and Ian Plimer 
who work in the real world as distinct from peddlers of unvalidated and erroneous 
computerised numerical models. The Australian fulfils the newspaper’s role. Is that the 
reason it’s been a target of the national government? Without The Australian one 
wonders whether skeptics would’ve been able to emerge victorious. 
 
An interesting comparison here of the treatment of CSIRO news by The Australian 
compared with SMH: 
http://forum.weatherzone.com.au/ubbthreads.php/topics/1128026/Re_Interesting_ne
ws_articles_ahttp://forum.weatherzone.com.au/ubbthreads.php/topics/1128026/Re_I
nteresting_news_articles_a 
(Refer to post by PG headed How Fairfax reported it:) 
 
Reportedly journalist Paul Sheehan is able to think for himself. After reading Professor 
Ian Plimer’s book he reportedly changed from supporting or being neutral on human 
causation of global warming to becoming a sceptic. 

http://forum.weatherzone.com.au/ubbthreads.php/topics/1128026/Re_Interesting_news_articles_ahttp:/forum.weatherzone.com.au/ubbthreads.php/topics/1128026/Re_Interesting_news_articles_a
http://forum.weatherzone.com.au/ubbthreads.php/topics/1128026/Re_Interesting_news_articles_ahttp:/forum.weatherzone.com.au/ubbthreads.php/topics/1128026/Re_Interesting_news_articles_a
http://forum.weatherzone.com.au/ubbthreads.php/topics/1128026/Re_Interesting_news_articles_ahttp:/forum.weatherzone.com.au/ubbthreads.php/topics/1128026/Re_Interesting_news_articles_a


 41 

11. Conclusions 
 
Arguably the UN IPCC’s most senior contributor claiming human CO2 caused global 
warming is an Australian, David Karoly. His advocacy for cutting CO2 output and his 
misrepresentations and false claims on climate are frequently broadcast by the ABC. Yet 
in his responses to my requests for empirical scientific evidence for his claim that human 
CO2 caused global warming he failed to provide any such evidence and failed to provide 
logical scientific reasoning of causation. Given the ABC’s many investigative journalists 
why was this not discovered and exposed by ABC reporters? 
 
The ABC has never broadcast any empirical scientific evidence and logical scientific 
reasoning that human CO2 caused Earth’s latest modest cyclic global ATMOSPHERIC 
warming that ended in 1998 
 
My conclusion is that the behaviour of prominent ABC journalists has left the ABC and 
its management open to serious charges of bias and even to abetting corruption of 
science. The apparently poor or non-existent level of scrutiny speaks poorly of the ABC’s 
level of journalistic integrity. It appears groupthink is rampant. It seems likely that some 
ABC journalists and programs are active advocates pushing the government’s position 
and corrupting science and misrepresenting real scientists as part of ABC advocacy. 
 
A formal independent inquiry is needed into the ABC’s biased reporting of, and advocacy 
for, unfounded and at times false claims that human CO2 caused warming. The inquiry 
needs to receive depositions and supporting evidence under oath. 
 
An inquiry is needed to determine whether or not the ABC’s failure to present objective 
balanced coverage involved collusion and is systematic. It needs to investigate whether 
or not such bias is cultural and/or tied to government funding. It needs to discern 
whether the bias is ideologically driven and extends to associated political topics such as 
the UN’s push for global governance under UN Agenda 21 (Appendix 14) and the 
environment. 
 
The ABC cannot be trusted on climate. Why should we trust it on other science or 
environmental issues? We should not. Until journalistic integrity is restored to the ABC 
we need to dismiss the ABC when it broadcasts on topics such as the Great Barrier Reef, 
marine parks, fisheries, sea levels and other topics used by the campaign to install UN 
Agenda 21. 
 
As taxpayers we cannot afford to fund campaigns designed to cede national sovereignty 
and curtail personal liberty. 
 
We need to beat deceit by supporting humanity not insanity. 
 
As a result of CSIRO’s prominent public advocacy and unfounded endorsement of the 
UN IPCC, I conclude that the media has been misled. Many journalists have knowingly 
or unintentionally misled the public, voters and politicians. The media in general has 
failed. It has betrayed the public’s trust. 



 42 

 
Important elements of Australian media are biased in favour of advocating for cutting 
human CO2 output. This investigation of media bias explains its perpetration: 
http://www.youtube.com/watch?v=PpBW6Tx2bGs&feature=player_embedded 
Media bias involves material the media reports and, significantly, material it omits to 
report. 
 
In general when reporting on global warming, Australian mainstream media journalists 
have failed their responsibility to their nation, to Australians, to their profession and to 
humanity. 
 
Richard Heinlein’s quote is appropriate though: “Do not assume malice when an 
explanation of stupidity is sufficient.” 
 
This is more than an issue of accuracy, integrity and fairness. It goes to the heart of 
freedom: 
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/where-free-speech-is-dead-
as-the-dodo/story-e6frgd0x-1226541451689 
 
That will be explored in detail in Appendix 14. It reveals individual freedom is under 
serious threat in Australia. Appendix 14 reveals more on methods used to control the 
media and to control public perception. 

http://www.youtube.com/watch?v=PpBW6Tx2bGs&feature=player_embedded
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/where-free-speech-is-dead-as-the-dodo/story-e6frgd0x-1226541451689
http://www.theaustralian.com.au/national-affairs/opinion/where-free-speech-is-dead-as-the-dodo/story-e6frgd0x-1226541451689

